ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ "Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα - Ο πολιτισμός στην πράξη"
Αθήνα
Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα: ο πολιτισμός στην πράξη
Της Άρτεμης Παπανίκα
Το παρόν άρθρο θα μπορούσε να είναι μια απλή έκθεση ιδεών: «Πώς και πόσο μπορεί ο πολιτισμός να συμβάλλει στην παιδεία;». Η θεωρητικολογία θα ήταν μάλλον άσκοπη. Γιατί όταν κάτι υποστηρίζεται στην πράξη, κάθε θεωρία περισσεύει.
Αυτό δείχνει να συμβαίνει στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα (με τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου), το πρώτο καλλιτεχνικό σχολείο που ιδρύθηκε στην Ελλάδα, τον Σεπτέμβριο του 2004. Ο πολιτισμός, στην ουσιαστική του και όχι αφηρημένη του έννοια, ο σεβασμός δηλαδή στις θεμελιώδεις αξίες, η πνευματική καλλιέργεια, η δημιουργία, διαποτίζουν την καθημερινότητα των παιδιών, και αποτελεί την ειδοποιό διαφορά σε σχέση με το γνωστό μας ολοήμερο σχολείο.
Σκοπός του Σχολείου θεωρείται η καλλιέργεια και η εκπαίδευση των δεξιοτήτων των μαθητών για τις τέχνες και η ενθάρρυνση και στήριξη του ενδιαφέροντός τους για αυτές, χωρίς ταυτόχρονα να παραβλέπεται η εκπαίδευση των μαθητών σε γενική παιδεία.
«Χωρίς γενική παιδεία, δεν υπάρχει και Τέχνη. Αλλά η τέχνη, ο πολιτισμός, είναι ό,τι κάνει πλουσιότερα τα παιδιά κι εμάς τους ανθρώπους», τονίζει η Δρ. Πολυτίμη Γκέκα, η διευθύντρια του σχολείου. «Αυτή η παρουσία και έμπρακτη ?εφαρμογή? του πολιτισμού έχει καλλιεργήσει ένα καταπληκτικό κλίμα στις διαπροσωπικές σχέσεις εντός του σχολείου: μεταξύ καθηγητών και παιδιών, καθηγητών και γονέων, οι συναδελφικές σχέσεις? Τα παιδιά δεν ντρέπονται να εκφραστούν, γιατί τους δίνεται η δυνατότητα και η απόλυτη ελευθερία προς αυτή την κατεύθυνση».
Κατευθύνσεις Καλλιτεχνικής Δημιουργίας
Το σχολείο χωρίζεται σε τρεις κατευθύνσεις: Εικαστικών Τεχνών, Θεάτρου/Κινηματογράφου και Χορού. Τα παιδιά επιλέγουν σε ποια θα διοχετεύσουν την δημιουργικότητά τους.
Ως εικαστική εφημερίδα, επικεντρωθήκαμε στην εικαστική κατεύθυνση και συνομιλήσαμε με την Δρ. Κορίνα Πρεβεδουράκη, ζωγράφο, υπεύθυνη των εικαστικών και μια εκ των υποδιευθυντών του σχολείου. Ποιες εικαστικές μορφές έκφρασης διδάσκονται στα παιδιά;
«Λίγο πολύ όλες. Πρέπει να βγάλουμε από το μυαλό μας την ?σχολική? σύνδεση αποκλειστικά ?εικαστικά = ζωγραφική?. Εννοείται ότι τα παιδιά διδάσκονται ελεύθερο σχέδιο, αρχές γύρω από την φόρμα, την σχέση με τον χώρο, την σύνθεση και την προοπτική. Θα έλεγα ότι μαθαίνουν να βλέπουν και να αποτυπώνουν. Πέρσι μάλιστα, είχαν και την πρώτη τους εμπειρία να ζωγραφίσουν ένα ανθρώπινο μοντέλο. Επίσης δουλεύουν το χρώμα και με τέμπερες».
Πέρα όμως από αυτά, «παίζουν αρκετά με την τρισδιάστατη εμπειρία, όπως με γλυπτική σε πηλό ή σύρμα. Επιδίδονται όμως και σε κατασκευές, χρησιμοποιώντας κάθε είδους υλικά». Το σχολείο τους φέρνει σε επαφή και με τα σύγχρονα μέσα καλλιτεχνικής δημιουργίας: «Ενθαρρύνονται έργα που χρησιμοποιούν πολυμέσα ή φωτογραφία. Δημοφιλής τρόπος εικαστικής έκφρασης είναι επίσης και το γκράφιτι».
Ήθος μέσω του Πολιτισμού
«Υπάρχει ένας συνεχής διάλογος με τα παιδιά. Πάντα προσπαθούμε να αναδεικνύουμε τις ικανότητές τους και να ενισχύουμε την αυτοπεποίθησή τους σε ό,τι κάνουν, αφήνοντάς τα να εκφράζονται με ελευθερία και χωρίς τον φόβο επικρίσεων», μας λέει η κ. Γκέκα.
Αυτή η επαφή με τον Πολιτισμό μέσω της δουλειάς που κάνουν οι καθηγητές και της ελευθερίας που παρέχεται στην καλλιτεχνική έκφραση των παιδιών φαίνεται πως διαμορφώνει ένα ήθος και μια συμπεριφορά πιο συνειδητοποιημένη και κατασταλαγμένη.
«Επιδιώκουμε να αναπτύξουμε τα κριτήρια των παιδιών ώστε να εκφράζονται, και το πετυχαίνουμε κυνηγώντας δράσεις και δραστηριότητες στις οποίες μπορούν να συμμετέχουν, ώστε να έχουν την δυνατότητα να εκφραστούν», επισημαίνει η κ. Πρεβεδουράκη. Έτσι, τα παιδιά έχουν γίνει ευαισθητοποιημένοι δέκτες των γεγονότων της κοινωνίας μέσα στην οποία ζουν.
«Το γεγονός της δολοφονίας του Αλέξη, φυσικά και δεν άφησε ανεπηρέαστους τους μαθητές μας. Πέρα από μια σειρά έργων και την συμμετοχή σε πορεία και συμβολικό αποκλεισμό της λεωφόρου Μεσογείων, προέβησαν και σε κατάληψη του σχολείου. Ωστόσο, δεν ήρθαμε ούτε στιγμή σε οποιαδήποτε αντιπαράθεση, δεν χρησιμοποιήθηκε για κανένα λόγο βία και δεν σημειώθηκε η παραμικρή φθορά της περιουσίας τους σχολείου. Εμάς τους καθηγητές, αν και ανήκαμε στον κόσμο των ?ενηλίκων? που πυροδότησε όλη αυτή την αντίδραση της νεολαίας, μας αντιμετώπισαν σαν φίλους και συνεργάτες, και όχι σαν τους εχθρούς. Νομίζω πως δεν φαίνεται πιο έμπρακτα η καθοριστική επιρροή του Πολιτισμού στην παιδεία των παιδιών», λέει με φανερή συγκίνηση η κ. Γκέγκα.
Η ελευθερία στην δημιουργία των παιδιών λοιπόν αμβλύνει τις διαφορές και ενώνει ? δεν χωρίζει.
Δραστηριότητες, εκθέσεις και διακρίσεις
Η επίσκεψη σε μουσεία, γκαλερί, παραστάσεις χορού ή θεάτρου, σινεμά θεωρείται κάτι το αυτονόητο από το Σχολείο και δεν χαρακτηρίζεται ως «εκπαιδευτική εκδρομή» που γίνεται αραιά και που. Απογεύματα, σαββατοκύριακα αλλά και γιορτές «στρατολογούνται» προς υπηρέτηση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, με τους καθηγητές να αφιερώνουν τον προσωπικό τους χρόνο προς αυτή την κατεύθυνση, και τα παιδιά πρόθυμα να ακολουθούν.
«Οι 27 από τους 30 καθηγητές μας είναι κάτοχοι μεταπτυχιακών διπλωμάτων, τα οποία λίγο-πολύ άπτονται πολιτιστικών θεμάτων. Όλοι, και της γενικής παιδείας δηλαδή, είναι ?υποψιασμένοι? με την τέχνη, κι έτσι το πολιτιστικό μας κλίμα διαμορφώνεται από όλους τους καθηγητές. Δεν υπάρχουν ανταγωνισμοί», δηλώνει η κ. Γκέκα.
Από εκθέσεις και διακρίσεις ενδεικτικά αναφέρουμε:
Η πιο πρόσφατη έκθεση των παιδιών ήταν αυτή που παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, με τίτλο «Νεανικές Διαδρομές 2008-09» και περιλάμβανε έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, φωτογραφίας, κατασκευών και βίντεο αρτ. Η έκθεση βασίστηκε σε πρωτοβουλία της φιλολόγου Αλεξάνδρας Βασιλοπούλου, ενώ την οργανωτική ευθύνη έχει αναλάβει η κ. Πρεβεδουράκη σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, τους γλύπτες Δημήτρη Ευθυμίου και Χαράλαμπο Θεοδώρου, τη χαράκτρια Μαρίνα Μαραβελάκη, τις ζωγράφους Κωνσταντίνα Μπολιεράκη, Ελένη Παβλιτσένκο, Ελπίδα Πανονίδου και Βαρβάρα Σπυρούλη.
Πέρα από αυτή, χειροποίητα βιβλία φιλοτεχνημένα από τα παιδιά πρωτοπαρουσιάστηκαν με επιτυχία από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου στην 1η Έκθεση Παιδικού και Εφηβικού βιβλίου. Σε συνεργασία με τον Δήμο Γέρακα, οι καθηγήτριες Αλεξ. Βασιλοπούλου, Μαρ. Μαραβελάκη και Ελπ. Πανονίδου, διοργάνωσαν την «Κινητή Έκθεση Χειροποίητων Εικονογραφημένων Βιβλίων με θέμα τον ρατσισμό», η οποία μάλιστα παρουσιάστηκε στην Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης των Μάιο του 2008, κάνοντας αίσθηση με το αισθητικό αποτέλεσμα και την πρωτοτυπία τους.
Τα παιδιά επίσης συμμετείχαν με έργα από υλικά που κανείς δεν τους δίνει σημασία στην έκθεση «Η Τέχνη στην Ανακύκλωση», που έγινε στο Πολιτιστικό Κέντρο του δήμου Αθηναίων «Μελίνα» το καλοκαίρι, ενώ, και πάλι με την υποστήριξη του δήμου Γέρακα διοργανώθηκε το Graffiti School Project.
Η όπερα «Μαγικός Αυλός» του Mozart που παρουσίασαν οι μαθητές στο 2ο Φεστιβάλ «Παις Όπερα» απέσπασε το πρώτο βραβείο, ενώ βραβεία και έπαινοι θα απονεμηθούν σε πολλά παιδιά του σχολείου που συμμετείχαν στο «Λογοτεχνικό Εργαστήριο: οι μαθητές γράφουν! 2009». Με αφορμή τον συγκεκριμένο λογοτεχνικό διαγωνισμό εκδόθηκε βιβλίο το οποίο περιέχει συγκεντρωμένα τα βραβευμένα από τη Λογοτεχνική Επιτροπή ποιήματα, διηγήματα και θεατρικά έργα των μαθητών. Η έκδοση εικονογραφήθηκε από μαθητές του Καλλιτεχνικού Σχολείου Γέρακα που εμπνεύστηκαν από τα βραβευθέντα έργα).
§ Το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Γέρακα έχει δικό του ιστότοπο όπου μπορείτε να ενημερωθείτε αναλυτικά για όλα τα εκπαιδευτικά θέματα που το αφορούν: http://gym-kall-gerak.att.sch.gr/
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Έγραψαν για μας...