Είναι  αλήθεια ή να τσιμπηθώ ;

 ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΕΛΙΝΑ  ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ

    

 

Δεν θα το πιστέψετε, αλλά υπάρχουν τρία σχολεία σε όλη την Ελλάδα που θυμούνται ακόμη τι θα πει συναίσθημα και φαντασία στην εκπαίδευση. Συνδυάζονταιδε με την καλλιέργεια της ομαδικότητας, της πρωτοβουλίας, της ελεύθερης έκφρασης. Δεν είναι κούφιες λέξεις, είναι η ζώσα πραγματικότητα των τριών δημόσιων καλλιτεχνικών σχολείων της χώρας, την οποία υλοποιούν ωρομίσθιοι καθηγητές που πληρώνονται τρεις κι εξήντα και διαθέτουν -εθελοντικά, εννοείται!- και τον ελεύθερο χρόνο τους γι' αυτήν. Για πόσο ακόμη;
Στην άκρη μιας αί­θουσας, δίπλα από τα μεγάλα παράθυρα,έ­να αχτύπητο δίδυμο δημιουργεί. Ο Ιωσήφ και ο Αγγελος έχουν ενώσει τα θρανία τους και ζωγραφίζουν. Μια αντρική φιγούρα προκύπτει από το μολύβι του Ιωσήφ, ενόσω ο Άγγελος γεμίζει με εκρηκτι­κά χρώματα την εικονογράφησή του για ένα παραμύθι. Σχέδιο ο ένας, αίσθηση του χρώ­ματος ο άλλος. Οταν βλέπεις τα χαρτιά τους, δύσκολα πιστεύεις ότι τα παιδιά αυτά μόλις τελείωσαν την πρώτη Γυμνασίου.
'Ιωσήφ, τι σου αρέσει πιο πολύ να ζωγραφίζεις'; τον ρωτά­με. 'Εχω φτιάξει ολόκληρη συλλογή με τον Μπομπ τον Σφουγγαράκη'. Από το διάδρομο κι όλας αντιλαμβάνεται κανείς πως βρίσκεται σε ένα σχολείο διαφο­ρετικό. Κάθε γωνιά του Καλλιτεχνικού Σχο­λείου του Γέρακα είναι στολισμένη με έργα των παιδιών. Γλυπτά και ζωγραφική με θέμα την εξάρτηση από το διαδίκτυο, από εργασίες στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής ευαισθη­τοποίησης, συλλογικά ζωγραφικά έργα... Έξω απ'το γραφείο της διεύθυνσης βρίσκεται και...το καλάθι των «ερωτευμένων»: ένας κάδος μέσα απ' τον οποίο οι μικροί καλλιτέχνες θα αναζητήσουν τα μπουφάν και τις μπλούζες που ξέχασαν στο σχολείο.
 Στο μεταξύ,το γραφείο των καθηγητών έχει μετατραπεί σε ιδιότυπη γκαλερί, όπου θαυ­μάζουμετα αυτοσχέδια μουσικά όργανα που έφτιαξαν από φαντασίας τα παιδιά. Η Μαρίνα Μαραβελάκη, καθηγήτρια Εικαστικών, ανοί­γει έναν φάκελο με σχέδια των μαθητών της΄'The rage of the witch', 'Σκέψη','Δέντρο'. Χαρακτικά τυπωμένα πάνω σε υφασμάτινες τσάντες, σε παλιές εφημερίδες, σε ξεχασμένα χαρτιά γίνονται ανατρεπτικός καμβάς που ιντρι­γκάρει ακόμη περισσότερο τη δημιουργικό­τητα των μαθητών.
Και αυτά μόνο από τον τομέα των εικαστι­κών. Γιατί τρεις είναι οι κατευθύνσεις των καλ­λιτενικών σχολείων: χορός, θέατρο - κινη­ματογράφος και εικαστικές τέχνες. Στη λογικήτων μουσικών σχολείων, δημιουργήθηκαν και τα δημόσια καλλιτεχνικά σχολεία, αποσκο­πώντας - αφ' ενός-στην καλλιέργεια του τα­λέντου των παιδιών και- αφ' ετέρου- σε κάτι ακόμη δυσκολότερο, σχεδόν ιδανικό: στη δό­μηση σφαιρικών προσωπικοτήτων, ανθρώ­πων για τους οποίους η τέχνη δεν ταυτίζεταιμε τη'διασκέδαση', ούτε προκαλεί αμηχα­νία, αλλά είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής τους, ακόμη και ανεπιλέξουν να μην την υπη­ρετήσουν επαγγελματικά.
Οι κατευθύνσεις των καλλιτεχνικών σχολείων είναι  τρεις: χορός, θέατρο - κινηματογράφος, εικαστικές τέ­χνες. Αυτές καταλαμβάνουν 10 ώρες την εβδομάδα και  προστίθενται στο πρόγραμμα των γενικών μαθημάτων.
Το σχολείο λειτουργεί ως παράθυρο. Εκτός από τις γνώσεις, υπάρχει χώρος και για το συ­ναίσθημα και για τη φαντασία. Στα καλλιτε­χνικά μαθήματα τα παιδιά δίνουν κάτι από τον εαυτό τους. Και αυτό το δημιουργικό κομμά­τι είναι πολύ σημαντικό, ενώ στη σχέση μα­θητή και καθηγητή αμβλύνει τις αντιπαραθέ­σεις και μειώνει τις αποστάσεις» σχολιάζει η Πολυτίμη Γκέκα, διευθύντρια του Καλλιτε­χνικού Σχολείου στον Γέρακα.Πρoς το παρόν λειτουργούν  μόλις τρία σχο­λεία: στον Γέρακα της Αττικής, στο Ηράκλειο της Κρήτης και στην περιοχή των Αμπελοκή­πων στη Θεσσαλονίκη. Τα παιδιά, παράλλη­λα με το κανονικό πρόγραμμα των γενικών μα­θημάτων που είναι κοινό με το προγραμμάτων άλλων σχολείων, παρακολουθούν εβδο­μαδιαίως 10 ώρες επί πλέον καλλιτεχνικά μα­θήματα. Κάθε χρόνο, από τις 15 Μαίου έως τις 15 Ιουνίου, κατατίθενται οι αιτήσεις από τους γονείς των ενδιαφερόμενων παιδιών στα Καλλιτεχνικά σχολεία, ενώ η επιλογή των μαθη­τών γίνεται βάσει εξετάσεων που διενεργού­νται 20-30 Ιουνίου από επιτροπές επιλογής διορισμένες από το υπουργείο Παιδείας.
«Είχα λίγο άγχος στις εισαγωγικές εξετά­σεις, γιατί κάποια από τα παιδιά είχαν κάνει προετοιμασία. Το θέμα μας ήταν το ταξίδι. Ζω­γράφισα, λοιπόν, ένα χωριό με λιμάνι και μια βάρκα να ταξιδεύει» λέει ο Θοδωρής, που μό­λις τελείωσε την Α΄ Γυμνασίου στον Γέρακα.Βρισκόμαστε στο 14ο  Αντιρατσιστικό Φε­στιβάλ, στο οποίο το σχολείο συμμετέχει. Οι μαθητές κάθονται σε τραπεζάκια, ζωγραφί­ζοντας παρέα με επισκέπτες ευφάνταστα σπί­τια και λεπτομέρειες μιας ονειρεμένης πολι­τείας που συντίθεται σιγά σιγά πάνω σε ταμπλό.Πέρυσι το σχολείο κέρδισε τις εντυπώσεις με τα χειροποίητα εικονογραφημένα βιβλία των μαθητών του με αυτό ακριβώς το θέμα: το ρατσισμό. Ιστορίες αποκλεισμού, που ξε­διπλώνονταν μέσα από το στόμα ενός βάτρα­χου, το όνειρο ενός εφήβου με κινητικά προ­βλήματα που σώζει τον κόσμο ως Σούπερμαν σ' ένα εντυπωσιακό κόμικς. Τα μολύβια και οι μαρκαδόροι έχουν πάρει φωτιά γύρω μου από τους καλλιτέχνες. ??Φαντάζομαι ότι, έναν χρό­νο τώρα, συνηθίσατε να σας διορθώνουν τα έργα σας οι καθηγητές..,?? λέω στους εικαστι­κούς της Α Γυμνασίου, που δεν ήθελαν τίποτ' άλλο για να εκραγούν: ??΄Όχι, αν θέλουν να διορ­θώσουν, ας διορθώσουν το προσχέδιο, όχι το σχέδιο!??, ?? Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να κά­νουμε αυτό που θέλουν!??, ??Το έργο ανήκει στο δημιουργό του??.Πάθος, λοιπόν. «Ένα από τα κλειδιά είναι η διαθεματικότητα στα μαθήματα» εξηγεί η Αλε­ξάνδρα Βασιλοπούλου, φιλόλογος με ειδίκευ­ση στην Ιστορία της Τέχνης. <<Για παράδειγμα, τα παιδιά της Α΄ Γυμνασίου της κατεύθυνσης των εικαστικών, στο πλαίσιο της νεοελληνι­κής λογοτεχνίας, εικονογράφησαν τα "Μανι­τάρια στην πόλη" από τον "Μαρκοβάλντο" του Ιταλο Καλβίνο και το απόσπασμα ??Τα τσερκέ­νια" από το μυθιστόρημα "Στου Χατζηφρά­γκου" του Κοσμά Πολίτη, ενώ η Γ΄ Γυμνασίου την 'Έλένη" του Ευριπίδη».Το ίδιο ισχύει και με το χορό. Στο μάθημα της γλώσσας μπορεί οι μαθητές να διδαχθούν ένα δημοτικό ποίημα. στο μάθημα του χορού θα το απαγγείλουν, θα αφήσουν το σώμα ελεύ­θερο να νιώσει το ρυθμό των λέξεων, θα το χορέψουν. "Ξέρετε. η κίνηση είναι μέσο παι­δαγωγικό. Δεν έχει σημασία αν τελικά γίνει κα­νείς επαγγελματίας. Η επίγνωση του σώμα­τος και της κίνησης αφορά τον καθένα μας. Βρίσκεται στην καθημερινότητά μας?? συμπλη­ρώνει η Τιτή Αντωνοπούλου χορεύτρια και καθηγήτρια Σύγχρονου Χορού στο Καλλιτε­χνικό Σχολείο του Γέρακα.Την κίνηση επέλεξαν, εξάλλου. και οι καθη­γητές του Καλλιτεχνικού Σχολείου της Θεσσα­λονίκης για να διδάξουν την έννοια της επαγω­γής στα μαθηματικά. Τα παιδιά αvτιλήφθηκαν την έννοια με τη βοήθεια χορευτικών ασκήσε­ων και κινήσεων taί chi. Και ο κατάλογος συνε­χίζεται. "Ροκ και λογοτεχνία) αποτέλεσε θεμα­τική ενότητα του Καλλιτεχνικού Σχολείου της Θεσσαλονίκης, ενώ στην Κρήτη το σχολείο α­νοίγει και την Κυριακή για τα μέλη της Λέσχης Ανάγνωσης "Θαλής και Φίλοι», όπου μαθητές και καθηγητές απολαμβάνουν από κοινού τη μαθηματική λογοτεχνία. Βρισκόμαστε στην Ελλάδα; Κι όμως... "Τα καλλιτεχνικά σχολεία παρέχουν άλλες δυνατό­τητες στους μαθητές. Με αποτέλεσμα, να ανα­πτύσσουμε και διαφορετική σχέση μεταξύ μας.
Στο σχολείο του Γέρακα, στο μάθημα των εικαστι­κών, φιλοτεχνήθηκε ένα εντυπωσιακό ομαδικό έργο που εκτίθεται κιόλας. Δύο οδηγίες δόθηκαν στους νεαρούς καλλιτέ­χνες:να γεμίσει ο καθένας το χαρτί με το δικό του στυλ και να ξεκινήσει από εκεί που σταμάτησε ο προηγούμενος, δανειζόμε­νος ένα στοιχείο-γέφυρα.
Είμαστε όλοι μια ομάδα. Η τέχνη σε πα­ρακινεί να εκδηλώσεις τα συναισθήματα, τη σκέψη σου. Μαθαίνουμε να εκφραζόμαστε, κι αυτό μας κάνει πιο ελεύθερους» μας λέει ο Δημήτρης, μαθητής της Γ΄ Λυκείου Θεάτρου στο σχολείο του Γέρακα. Εκείνη τη στιγμή περ­νά ένας από τους πιο αγαπημένους καθηγη­τές Εικαστικών, ο Τζίμης Ευθυμίου. "Χρειά­ζομαι ένα σπίτι από κουρέλια, από μπαλώμα­τα. Ποιος θα το φτιάξει;»- "Θα προσπαθήσω εγώ, κύριε!» ακούγεται ένας εθελοντής από το βάθος, που προσθέτει: "Δεν μου φέρνετε και έναν μαρκαδόρο, αν μπορείτε;»Το ζητούμενο είναι τα παιδιά να κατανοή­σουν το λόγο της δημιουργίας. Να γίνουν δη­μιουργοί με συνολική εικόνα για τα πράγμα­τα» θα μας πει ο ίδιος. Στο πλαίσιο του δικού του μαθήματος, φιλοτεχνήθηκε ένα εvτυπω­σιακό ομαδικό έργο, που εκτίθεται στο σχο­λείο. Μόνο δύο κατευθύνσεις δόθηκαν στους καλλιτέχνες να γεμίσει ο καθένας το χαρτί με το δικό του στυλ και να ξεκινήσει από εκεί ακρι­βώς που σταμάτησε ο προηγούμενος, δανει­ζόμενος ένα στοιχείο που θα χρησιμοποιήσει ως γέφυρα για το δικό του κομμάτι."Το θέμα ήταν η επικοινωνία, το πώς συνδιαλέγεσαι, αφού από το συλλογικό κατανοείς καλύτερα και το ατομικό».

«Μα, να σας πω, δεν πάμε σπίτι να φτιάξου­με μακαρονάδα;» ρωτάει δυο μαθητές της η Αλεξάνδρα Βασιλοπούλου. Οι καθηγητές δεν ??εξαϋλώνονται?? με το τέλος του μαθήματος. Κάποιοι είναι εκεί. Και τα Σαββατοκύριακα και τις γιορτές, που θα αφιερώσουν προσωπικό χρόνο για «γκαλερότσαρκες», θεατρικές πα­ραστάσεις, σινεμά ή ατελείωτες πρόβες έρ­γων και χορού στο σχολείο.Η αξία της δικής τους προσφοράς γίνεται ακόμη πιο κατανοητή, αν αναλογιστούμε πως οι καθηγητές των καλλιτεχνικών μαθημάτων -πλην των εικαστικών- είναι προς το παρόν ωρομίσθιοι. <<Οι ωρομίσθιοι καθηγητές έχουν δικαίωμα να απασχοληθούν μόνο 11 ώρες την εβδομάδα στο σχολικό πρόγραμμα, κάτι που ισοδυναμεί, πάνω-κάτω, με 280 ευρώ καθα­ρά το μήνα. Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που θα ε­πενδύσουν τα απογεύματα και τα Σαββατο­κύριακά τους σε πρόβες. Αν η δημόσια παιδεία θέλει να πάρει αυτό που έχουν να προσφέ­ρουν, θα πρέπει να τους σεβαστεί περισσό­τερο>> παρατηρεί ο Γιάννης Ανδριανός, πρόε­δρος του Συλλόγου Γονέων του  Γέρακα.

Η Μαρια Καλουδιώτη, διευθύντρια του Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου, συμπληρώ­νει σχετικά: «Η γνώμη μας είναι ότι και αυτοί οι καθηγητές θα πρέπει να διορίζονται. Να γί­νουν αρχικά αναπληρωτές και να δώσουν εξε­τάσεις μέσω ΑΣΕΠ )).Ίσως ποτέ άλλοτε παιδιά, καθηγητές και γο­νείς δεν αποτέλεσαν τόσο αραγές μέτωπο. Διότι τώρα τα καλλιτεχνικά σχολεία συνιστούν ένα μεγάλο στοίχημα για την ελληνική παι­δεία. Όχι μόνο για τη διαμόρφωση της δικής τους ταυτότητας, αλλά (κυρίως) γιατί αποτε­λούν το έναυσμα να γίνει το δικό τους σχολι­κό πνεύμα κυρίαρχο σε όλη τη δευτεροβάθ­μια εκπαίδευση. «Το όνειρό μας είναι αυτό α­κριβώς να ανοίξουν οι ορίζοντες των γνωστι­κών αντικειμένων των παιδιών. Να γίνει τελι­κά το σχολείο φιλικό. Εδώ τα δικά μας παιδιά αρρωσταίνουν και θέλουν να πάνε στο σχο­λείο τους. Αυτό για τη Μέση Εκπαίδευση εί­ναι πρωτόγνωρο)) τονίζει ο Γιάννης Ανδριανός.Σ' ένα τεντωμένο σκοινί ισορροπεί αυτήν τη στιγμή το εγχείρημα των καλλιτεχνικών σχολείων. Αποτελούν, άραγε, ένα πυροτέχνη­μα για να λάμψει η καλλιτεχνική ευαισθησία της Πολιτείας ή, πράγματι, υπάρχει η βούλη­ση να θεμελιωθούν; Διότι τα ζητήματα που α­ντιμετωπίζουν τα καλλιτεχνικά σχολεία δεν εί­ναι λίγα. Κατ' αρχάς, τρία σχολεία σε όλη την Ελλάδα προφανώς αποτελούν μόνο μία απο­χρώσα ένδειξη βούλησης. Ένα ακόμη σχολείο είναι καθ' όλα έτοιμο, δομημένο ήδη από το 2006 στον δήμο του Αιγάλεω, για την ίδρυση του οποίου υπογράφηκε η διυπουργική από­φαση τον Ιούλιο του 2009, αν και υπολείπο­νται πλήθος άλλα γραφειοκρατικά στάδια ως την πραγματική λειτουργία του.Με την ίδια απόφαση ιδρύεται (στα χαρ­τιά, για την ώρα) ένα καλλιτεχνικό σχολείο στον δήμο Κερατσινίου, ενώ πρόταση στο υ­πουργείο Παιδείας έχει κατατεθεί και για την Καλαμάτα κατά τη διάρκεια της περσινής χρο­νιάς, χωρίς να έχει δοθεί ακόμη απάντηση.Το αρχικό εγχείρημα αφορούσε «καλλιτε­χνικά γυμνάσια» με <<λυκειακές τάξεις>> Και αν πριν από μερικά χρόνια οι ανάγκες για κτιριακές εγκαταστάσεις υπήρξαν πιο περιορισμέ­νες (για μαθητές μόνο γυμνασίου), τώρα αφο­ρούν ξεκάθαρα και το λύκειο, αφού φέτος α­ποφοίτησε για πρώτη φορά η Γ΄ Λυκείου του Γέρακα. Προς το παρόν, η στέγαση των σχολεί­ων είναι από ανεπαρκής έως προβληματική. Το σχολείο του Γέρακα λειτουργεί σε ένα κτήριο που παραχωρήθηκε (προορισμένο αρχι­κά για το 20 Λύκειο, που τώρα συστεγάζεται με το 30 Γυμνάσιο) ίσαμε την ανέγερση του κτηρίου του Καλλιτεχνικού.Στην αρχή, στο κτήριο που λειτουργεί το σχολείο δεν υπήρχαν ειδικά διαμορφωμένοι χώροι. Συν τω χρόνω, διαμορφώθηκε μια κα­τάλληλη αίθουσα χορού και μία μικρή σκηνή για τα παιδιά του θεάτρου.Το νέο κτήριο που θα πληροί τις ανάγκες για τη διδασκαλία των καλλιτεχνικών μαθη­μάτων αναμένεται να παραδοθεί τον Δεκέμ­βριο του 2010. Το πρόβλημα είναι ότι προβλέ­πει αίθουσες μόνο για γυμνάσιο. Την ίδια στιγμή τα παιδιά του Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρα­κλείου κάνουν μάθημα στις εγκαταστάσεις της πρώην αμερικανικής βάσης.<<H έκταση της πρώην βάσης ανήκει στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου που, που το παρόν, δεν την παραχωρεί στη νομαρχία, ώστε κι αυτή με τη σειρά της να τη δώσει στον δήμο Γουβών. Η πρόταση του δήμου είναι να συγκεντρωθούν εκεί όλα τα σχολεία της πε­ριοχής, μαζί με το Καλλιτεχνικό και το Μουσι­κό. Ο χώρος είναι ιδανικός για ένα τέτοιο σχέ­διο. Σε κάθε περίπτωση, ο δήμος Ηρακλείου και ο δήμος Γουβών προτίθενται να παραχω­ρήσουν σε άλλη τοποθεσία οικόπεδο αν χρει­αστεί, προκειμένου να χτιστεί το σχολείο» ση­μειώνει η διευθύντρια του Καλλιτεχνικού Σχο­λείου Ηρακλείου, Μαρία Καλουδιώτη.Το Καλλιτεχνικό Σχολείο της Θεσσαλονί­κης, πάλι, συστεγάζεται για την ώρα με το Γ΄ Λύκειο Αμπελοκήπων, διαθέτοντας ωστόσο κατάλληλες αίθουσες για τα καλλιτεχνικά μα­θήματά του. Το οικόπεδο για το δικό του Γυμνά­σιο έχει ήδη παραχωρηθεί από τον δήμο Αμπε­λοκήπων, όπου έχει αναρτηθεί η πινακίδα «Καλ­λιτεχνικό Σχολείο», μόνο που δεν έχει ανεγερ­θεί ακόμη. «Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης; μας έχει διαβεβαιώσει ότι την επόμενη χρονιά θα εξευ­ρεθεί χώρος για την Α΄ Λυκείου. Τόσο η Διεύ­θυνση όσο και ο δήμος έχουν αγκαλιάσει το σχολείο» παρατηρεί η διευθύντριά του, Κυρια­κή Αδαλόγλου. Όσο όμως δεν κατασκευάζο­νται τα κτήρια τόσο θα μειώνεται ο αριθμός των εισακτέων, όπως στο σχολείο του Γέρα­κα, που φέτος για πρώτη φορά δέχτηκε 17 παιδιά ανά κατεύθυνση, αντί του ανώτατου ορίου των 25 που έχει οριστεί.

Συγγράμματα για τα καλλιτεχνικά μαθή­ματα δεν υπάρχουν. Υπάρχει, βέβαια, οριζό­μενη διδακτέα ύλη για τους καθηγητές όχι, όμως, και εγχειρίδια για τους μαθητές. Έτσι, η προσκόμιση υλικού εναπόκειται στους κα­θηγητές Προς το παρόν, ενώ τα παιδιά διαβά­ζουν από φωτοτυπίες. Το μόνο βιβλίο που ε­ξασφαλίστηκε και διανέμεται είναι για την Ιστορία της Τέχνης. «Θα μπορούσαν να δια­νεμηθούν βιβλία που ήδη υπάρχουν, μέχρι να γραφτούν ειδικά εγχειρίδια για τα καλλιτεχνι­κά σχολεία, όπως Π.χ. το βιβλίο των παραδο­σιακών χορών που διανέμεται στα ΤΕΦΑΑ» προτείνει η Μαρία Καλουδιώτη.«Την πρώτη χρονιά δεν είχαμε σχεδόν τί­ποτα. "Ηρθαν οι καλλlτέχvεc;" μας έλεγαν από τα άλλα σχολεία. Τελικά, δημιουργήθηκε ένα τόσο ζεστό κλίμα, που δεν θα το άλλαζα με τίποτο» αφηγείται -μελαγχολικά σχεδόν- η Βάσια, η οποία μόλις αποφοίτησε από το Καλ­λιτεχνικό Σχολείο του Γέρακα και τώρα σκέφτε­ται να γίνει σκηνογράφος.Οι Kαλλιτέχνες ανέκαθεν είχαν να υπερπη­δήσουν εμπόδια. Κατά την αρχαιότητα, τον 60 αιώνα Π.χ., δεν μπορούσαν να ανήκουν στην καλή κοινωνία, δεδομένου ότι «δούλευ­αν με τα χέρια και το έκαναν για να βγάλουν το ψωμί τους. Εργάζονταν στα χυτήρια. ιδρω­μένοι και βρόμικοι, μοχθούσαν σαν τον κοινό σκαφτιά» (Ε.Η. Gombrίch, «Το χρονικό της τέ­χνης»). Κατά τον Ρομαντισμό θεωρούνταν πο­λέμιοι της αστικής τάξης. Παρέμεναν αμφισβητίες - κάτι σαν τη μύγα του Σωκράτη. Που τώρα διεκδικεί το δικό της σχολείο.     

 

Λεπτομέρειες
   
© 2012 - Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα